Sabtu, 29 April 2017

Akhirnya Perlis tebus kecewa

ARKIB : 08/10/2004
KEJAYAAN Perlis melangkah ke separuh akhir Piala Malaysia 2004 bukan sekadar melengkapkan impian pasukan itu sebaliknya turut menebus kekecewaan mereka sewaktu perlawanan akhir Piala FA 2003 apabila tewas 2-1 kepada Negeri Sembilan.
Meskipun menang 5-4 menerusi penentuan tendangan penalti setelah kedudukan agregat terikat 3-3, Perlis mampu tersenyum kerana selain mampu menyamakan agregat kekalahan 3-2 di Paroi, pasukan itu mengulangi kejayaan mara ke separuh akhir Piala Malaysia dua kali berturut-turut.
Skuad bimbingan Norizan Bakar itu gagal ke perlawanan akhir Piala Malaysia 2003 setelah dikecewakan juara bertahan, MPPJ Selangor pada separuh akhir.
Kemenangan di Stadium Utama Kangar, kelmarin jelas berpunca daripada sikap tidak berputus asa kesemua pemain Perlis termasuk tiga bintang utama mereka, Yusri Che Lah, Adrien Jurad Chamrong dan penjaga gol, Rusfazly Rahaman yang menjadi wira malam itu.
Tanpa jaringan Yusri pada minit-79 hasil lorongan Rosli Md. Derus yang menghasilkan gol tunggal perlawanan itu, sudah tentu Negeri Sembilan terlebih dulu merayakan kemaraan mereka ke separuh akhir.
Negeri Sembilan pula yang terkejut dengan jaringan itu, namun baki permainan yang tinggal 11 minit agak terlewat bagi mereka mencari gol kemenangan sehingga memaksakan kedua-dua pasukan bertarung dalam masa tambahan.
Selepas wisel masa tambahan ditamatkan oleh pengadil Terengganu, Mat Lazim Awang Hamat, hampir 20,000 penonton agak risau kerana penentuan sepakan penalti bakal memberi kelebihan kepada skuad bimbingan K. Devan yang mempunyai penjaga gol berpengalaman, Azizon Abdul Kadir berbanding Rusfazly yang baru pertama kali diturunkan menggantikan Amran Omar.
Namun Rusfazly membuktikan telahan itu silap kerana beliau beraksi cemerlang menepis sepakan penalti pemain kelima Negeri Sembilan, Effendy Malik.
Begitu juga Adrien Jurad yang diberi tanggungjawab mengambil sepakan penalti terakhir pasukan Perlis, mampu menjaringkan gol walaupun sepakan derasnya itu terkena kaki Azizon lalu menerjah ke jaring.
Norizan ketika dihubungi di Kangar semalam, melahirkan rasa syukur dengan kemenangan itu dan tumpuan pasukannya itu kini ialah menghadapi Pahang di laluan separuh akhir pada 23 dan 27 November depan.
``Masih banyak perkara yang perlu diperbaiki berdasarkan perlawanan semalam termasuk mempertajamkan gerakan penyudah yang jelas seakan-akan tumpul, walaupun Perlis memiliki banyak peluang menjaring kan gol,'' katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan