Ahad, 30 April 2017

Perlis selesa, Kedah berdoa

ARKIB : 27/11/2004
AMANAT...Pengurus pasukan, Joehari Ayub (kanan) memperkatakan sesuatu kepada pemain-pemain Sabah sebelum mereka berlepas ke Alor Star untuk menentang Kedah dalam saingan kedua separuh akhir Piala Malaysia di Lapangan Terbang Antarabangsa Kota Kinabalu, semalam.


MALAM ini bakal menjadi penentu dua pasukan yang akan mengisi tempat ke perlawanan akhir Piala Malaysia pada 4 Disember ini.
Kedah melayan kunjungan Sabah di Stadium Darulaman manakala Pahang pula cuba memadamkan dua jaringan milik Perlis yang bertandang ke Stadium Darulaman, menjanjikan aksi paling menarik pada saingan kedua separuh akhir Piala Malaysia.
Ketika ini hanya Perlis dianggap selesa berbekalkan dua jaringan menerusi Phillemon Chipeta dan Joao Bandoch untuk melenyapkan kehebatan juara Liga Super, Pahang pada saingan pertama separuh akhir Selasa lalu.
Skuad Singa Utara sudah tentu mempunyai strategi untuk mempertahankan kemenangan 2-0 di gelanggang sendiri sekali gus menempah tempat ke perlawanan akhir buat pertama kali.
Kelebihan dua jaringan sekalipun tampak selesa tetapi tidak mustahil dapat diatasi oleh Pahang yang mempunyai kelebihan bermain di gelanggang sendiri.
Perlis sudah tentu tidak akan melupakan sejarah pahit pada tahun 2001, menang 3-0 ke atas Selangor di tempat sendiri tetapi tersungkur 0-4 di Stadium Shah Alam, menafikan hajat Perlis melangkah kaki ke perlawanan akhir.
Begitupun, lawannya Pahang pasukan berstatus elit dengan memiliki barisan bergelar bintang dalam skuad bola sepak kebangsaan bagaikan terluka dimalukan oleh Singa Utara.
Buat skuad Tok Gajah mengharapkan gandingan penjaring terbanyak Liga Super, Indra Putra Mahayuddin, ketua pasukan kebangsaan, Hairuddin Omar dan penyerang dari Australia, Anthony Milicic dan Azizul Kamaluddin untuk bangkit meledakkan jaringan menyekat Perlis daripada layak ke akhir.
Gandingan Indra, Hairuddin, Milicic dan Azizul seharusnya menjadi perhatian pengendali Perlis, Norizan Bakar untuk menyekat mereka daripada mengempur jaring gol Singa Utara yang akan dikawal oleh Amran Omar.
Pahang pula tidak boleh terlalu ghairah memburu gol untuk memadamkan kelebihan milik Perlis dan tidak leka dengan kelincahan Chipeta, Bandoch dan Lamin Conteh Jr yang mungkin menjadi pemusnah lagi di Darulmakmur.
Lain pula dengan Sabah, kunjungannya ke Stadium Darulaman bagaikan meniti ranjau setelah hampa apabila kelebihan bermain di Stadium Likas sekadar terikat tanpa jaringan dengan Kedah.
Kedah dilihat mempunyai kelebihan beraksi di gelanggang sendiri walaupun tampak kecewa tanpa kelibat ayam tambatan, Akmal Rizal Rakhli.
Kini skuad Kenari turut tempang, kehilangan penyerang Marcos Magno Thavares yang menjaringkan 11 gol dalam Liga Super apabila dikenakan penggantungan perlawanan.
Apa pun, Sabah tetap akur bukan tugas mudah berdepan dengan Kedah walaupun tanpa penyerang terbilang yang tersisih dalam pertemuan malam ini.
Kedah kini meletakkan harapan kepada bekas penyerang Pulau Pinang, Asmawi Hassan yang akan mengisi kekosongan tempat Akmal dan Thavares serta akan dibantu oleh pemain tengah dari Brazil, Christiano Selbach.
Kelibat pemain lincah, Rafdi Rashid yang menjaringkan tiga gol dalam saingan Liga Super turut menjadi sandaran untuk memecah kebuntuan jaringan gol kali ini.
Selain itu, jurulatih Kedah, Mohd. Azraai Khor Abdullah mengharapkan kecemerlangan penjaga gol, Megat Amir Faisal untuk sekali lagi mempamerkan aksi cemerlang sebagaimana dia menafikan banyak percubaan jentera serangan Sabah di Likas, Selasa lalu.
Begitupun, kunjungan Sabah tidak dilihat sebagai tugas mudah buat anak didik Mohd. Azraai.
Diakui Sabah sebenarnya lebih tertekan bermain di hadapan penonton sendiri yang begitu fanatik tetapi tidak sewaktu mereka bermain di tempat lawan.
Skuad Badak dilihat tidak tertekan berkunjung ke Stadium Darulaman dan kelibat penyerang import lawan, Ketih Gumbs dan Zaykiel Leong pastinya sekali lagi akan mengucar-kacirkan benteng Kedah.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan