Selasa, 18 April 2017

Semangat Perlis terlalu membara

ARKIB : 14/04/2004
PERLIS tidak sabar menanti aksi menentang Kuala Lumpur dalam perlawanan kedua pusingan kedua piala FA di Stadium Utama Kangar malam ini selepas sekian lama tidak beraksi di gelanggang sendiri.
Selepas berehat panjang selain aksi perlawanan Liga Super berlangsung di gelanggang lawan, skuad Singa Utara yang muncul naib juara musim lalu, mahu menggunakan kelebihan bermain di tempat sendiri untuk mencatat kelebihan gol selepas perlawanan pertama menentang pasukan dari Lembah Klang itu berakhir dengan keputusan seri 2-2 pada 26 Mac lalu.
Dalam perlawanan pertama di Stadium Nasional Bukit Jalil itu, Perlis mendahului lawan sebanyak dua kali menerusi jaringan Phillemon Chipeta pada minit-24 dan Manzoor Azwira Abdul Wahid pada minit-63, namun Kuala Lumpur bangkit mengikat kedudukan menerusi jaringan pemain importnya, Marcello Padilah pada minit-35 dan 89.
Perlis kali terakhir beraksi di gelanggang sendiri pada 14 Februari lalu, yang merupakan perlawanan pertama Liga Super menentang Pulau Pinang yang menyaksikan mereka menang 2-1.
Bagaimanapun, pasukan bimbingan Norizan Bakar itu terpaksa bermain di gelanggang lawan, menentang Sarawak pada 21 Februari, Sabah (6 Mac) dan Perak (3 April) lalu.
Perlis nyata kurang menyerlah dalam tiga perlawanan di gelanggang lawan. Mereka mencatat keputusan seri sebanyak dua kali, 1-1 menentang Sarawak, 0-0 ketika bertemu Perak. Perlis tewas 4-1 kepada Sabah.
Sabtu ini, skuad Singa Utara akan menerima kunjungan Pahang yang kini dibimbing bekas pemain kebangsaan, Zainal Abidin Hassan di Kangar.
Pengurus pasukan Perlis, Adzmi Saad memberitahu, pasukannya tidak sabar menanti aksi di gelanggang keramat mereka untuk mencapai keputusan yang lebih baik sama ada dalam Piala FA atau pun Liga Super.
``Sudah sekian lama mereka tidak beraksi di hadapan penyokong sendiri dan ia memberi semangat kepada pasukan Perlis untuk mencatat kemenangan bermakna dalam perlawanan menentang Kuala Lumpur hari ini.
``Kita berharap, para pemain dapat memberikan aksi cemerlang untuk memastikan Perlis layak ke pusingan seterusnya, sekali gus menjaga imej mereka selaku naib juara piala itu, tahun lalu,'' katanya.
Pada masa yang sama, Adzmi mengingatkan para pemain supaya tidak memandang rendah kemampuan pasukan Kuala Lumpur kerana mereka mampu memberi saingan apabila mencatat keputusan seri tempohari.
``Perlis menghormati pasukan Kuala Lumpur kerana walaupun mereka berasing di Liga Perdana sedangkan Perlis di Liga Super, pasukan itu mempunyai barisan pemain muda yang mampu melakukan kejutan termasuk pemain importnya, Padilah,'' kata beliau.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan