Ahad, 30 April 2017

Perlis selangkah ke babak akhir

ARKIB : 25/11/2004
BARISAN pemain Perlis meraikan kejayaan mereka selepas menumpaskan Pahang 2-0 dalam aksi separuh akhir pertama bola sepak Piala Malaysia yang berlangsung di Stadium Utama Kangar, kelmarin. Perlis kini selesa berbekal dua gol untuk pertemuan kedua di Kuantan, Sabtu ini. - Gambar ISMAIL KAMADIN.


ATAS kertas Perlis selangkah kaki untuk membuat penampilan pertama ke perlawanan akhir bola sepak Piala Malaysia 4 Disember ini, ketika Sabah dan Kedah sama handal mengharungi saingan separuh akhir pertama di Stadium Utama semalam.
Berbekalkan dua jaringan menerusi penyerang Zambia, Philimon Chipeta dan pemain pertahanan Brazil, Joao Bandoch ketika menewaskan juara sulung Liga Super musim ini, Pahang dianggap bekalan selesa skuad Singa Utara.
Kelebihan bermain di gelanggang sendiri digunakan sepenuhnya anak didik Norizan Bakar di hadapan 20,000 penonton mereka mudah menjinakkan kegarangan Pahang.
Begitupun masih terlalu awal untuk Perlis mendabik diri berbekalkan dua jaringan apabila berkunjung ke Stadium Darulmakmur untuk mengharungi saingan separuh akhir kedua Sabtu ini.
Biarpun Pahang rebah tidak bermaya di tempat lawan, kelebihan bermain di gelanggang sendiri dalam tempoh 90 minit babak, pastinya akan digunakan sepenuhnya untuk memadamkan kelebihan dua jaringan milik Perlis.
Berdepan dengan Pahang yang jelas unggul bermain di gelanggang sendiri sudah tentu diakui oleh pengendali Perlis, Norizan.
Bekas penolong jurulatih bola sepak kebangsaan itu sudah tentu menyedari tugas paling berat untuk mempertahankan kelebihan dua jaringan ketika Pahang akan turun habis-habisan untuk mencuri tempat ke perlawanan akhir minggu depan.
Buat jurulatih Zainal Abidin Hassan sudah tentu akan mencongak strategi paling mantap untuk menyekat anak didik Norizan daripada terus mendominasi aksi hujung minggu ini.
Gandingan mantap ketua pasukan bola sepak kebangsaan, Hairuddin Omar, Indra Putra Mahayuddin, Azizul Kamaluddin dan pemain import, Anthony Milicic harus lebih bijak mencari kesempatan untuk merobek benteng Perlis.
Sementara itu, Sabah finalis Piala Malaysia musim harus menyalahkan diri sendiri kerana gagal mengambil kesempatan bermain di gelanggang sendiri untuk menewaskan Kedah.
Di hadapan 28,000 penyokong, Sabah terpaksa menggigit jari apabila seri tanpa jaringan berdepan dengan Kedah di Stadium Likas.
Tuan rumah sepatutnya menggamit kemenangan buat bekalan sebelum bertandang ke Stadium Darulaman Sabtu ini walaupun Sabah menguasai pentas saingan.
Sentuhan bintang import dari St. Kitts and Nevis, Keith Gumb jelas tumpul ketika berdepan dengan kecemerlangan penjaga gol Kedah, Megat Amir Faisal.
Kedudukan itu jelas memberikan tekanan kepada skuad Badak yang menyedari tugas berat berdepan dengan Kedah di tempat sendiri.
Tanpa ayam tambatan, Akmal Rizal Rakhli yang tidak disenaraikan kerana menjalani pembedahan jentera serangan Kedah tampak pincang.
Begitupun bagi Kedah keputusan seri sudah cukup menggembirakan dan percaturan strategi mantap sudah diatur untuk melenyapkan harapan menggunung Sabah untuk mara ke perlawanan akhir.
Kedah diakui kental beraksi di gelanggang sendiri.
Ini dilihat pada saingan suku akhir sebelum ini, skuad Hijau Kuning rebah 0-2 kepada Public Bank namun ketika bermain di gelanggang sendiri mereka bangkit untuk meledakkan jaringan 3-0 dan mara ke separuh akhir.
Ini sudah cukup membuktikan Sabah bakal berdepan tugas paling getir Sabtu ini.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan