Selasa, 18 April 2017

Kemenangan bakar semangat Perlis

ARKIB : 17/04/2004
KEJAYAAN menewaskan Kuala Lumpur 3-0 dalam perlawanan bola sepak piala FA di Stadium Utama Kangar, Rabu lalu akan menjadi pembakar semangat buat Perlis untuk meneruskan cabaran menentang Pahang dalam saingan Liga Super di gelanggang yang sama, malam ini.
Pengurus Perlis, Adzmi Saad berkata, meskipun beberapa kelemahan dikesan dalam perlawanan itu, ia akan segera diperbaiki bagi menanti kunjungan skuad Tok Gajah dalam saingan liga yang berbeza.
Walaupun Perlis berjaya mara ke pusingan seterusnya dalam piala FA, beliau berkata, saingan menentang Pahang dianggap lebih penting kerana lawan mereka kali ini menduduki tangga kedua liga dan mempunyai ramai pemain kebangsaan sehingga dilabel sebagai pasukan `Real Madrid Malaysia'.
``Kita bersyukur dengan kemenangan tempoh hari, sekurang-kurangnya ia akan menguatkan semangat pemain bagi menghadapi Pahang malam esok (ini),'' katanya ketika dihubungi di Kangar, semalam.
Dalam perlawanan itu, Perlis layak ke pusingan ketiga piala FA setelah mencatat agregat 5-2 apabila mencatatkan keputusan seri 2-2 dalam perlawanan pertama pusingan kedua di Stadium Nasional Bukit Jalil pada 26 Mac lalu.
Gol pertama skuad bimbingan Norizan Bakar itu tercipta pada minit-10 apabila Phillemon Chipeta berjaya menyudahkan hantaran cantik dari sebelah kanan pintu gol lawan yang dilakukan oleh Tengku Hazman Raja Hassan.
Selepas itu, Perlis mempunyai sekurang-kurangnya empat peluang terbuka untuk menambah jaringan namun keadaan padang yang basah serta penyudah yang tidak kemas memaksa perlawanan separuh masa pertama kekal dengan keputusan 1-0.
Aksi perlawanan kedua pula tampak membosankan pada minit-minit awal, namun Perlis gagal untuk menambah jaringan apabila sepakan penalti yang diambil oleh Lamin Conteh Jr. pada minit-72 selepas Yusri Che Lah dijatuhkan, ditangkap kemas penjaga gol pasukan pelawat, Saiful Amar Sudar.
Kemasukan dua pemain Perlis iaitu Zainuddin Ariffin dan Mohd. Faizal Esahar mengubah jentera serangan Perlis apabila kedua-dua pemain itu berjaya menambah koleksi gol Singa Utara pada minit-75 dan 90.
Adzmi memberitahu, para pemain diminta supaya terus memberikan tumpuan terhadap perlawanan penting malam ini walaupun mereka mempunyai kelebihan bermain di gelanggang sendiri.
``Pemain harus ingat bahawa Pahang bukanlah sebuah pasukan yang mudah menyerah kalah, malah mereka mampu membuat kejutan kerana memiliki sembilan pemain skuad kebangsaan dan empat pemain import yang mampu mencabar pintu gol lawan,'' katanya.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan