Ahad, 30 April 2017

Perlis berbekalkan doa

ARKIB : 27/11/2004
DOA dan harapan tinggi menggunung mengiringi pemergian skuad Perlis ke Kuantan semalam untuk menentang Pahang dalam perlawanan separuh akhir kedua di Stadium Darul Makmur, malam ini.
Berbekalkan agregat 2-0, Presiden Persatuan Bolasepak Perlis (PFA), Datuk Seri Shahidan Kassim meminta semua pemain supaya tidak mengambil kira keputusan itu, sebaliknya beraksi lebih cemerlang bertemu Tok Gajah untuk layak ke final Piala Malaysia 2004 minggu hadapan.
Beliau berkata, seramai 1,000 penyokong setia yang datang ke Kuantan dengan menaiki kira-kira 20 biji bas dan penduduk Perlis yang tidak dapat ikut serta berharap Perlis akan mencatat sejarah malam esok memenangi perlawanan itu seterusnya layak ke final.
``Kita berharap para pemain akan berjuang berhabis-habisan malam esok (ini) dengan semangat yang tinggi, dan apa yang kita ada ialah berdoa semoga mereka mencapai kejayaan.
``Kita juga mengharapkan perlawanan malam itu tidak dicemari dengan aksi yang negatif, tidak kira dari segi persembahan pemain atau mutu pengadilan yang lemah kerana Perlis sebenarnya mempunyai hubungan yang baik dengan Menteri Besar Pahang, Datuk Seri Adnan Yaacob dan Sultannya, Sultan Ahmad Shah,'' katanya ketika ditemui di Kangar, semalam.
Amanat oleh Menteri Besar Perlis itu disampaikan kepada pemain ketika mengadakan pertemuan dengan skuad bolasepak pasukan itu ketika menjalani latihan terakhir di Stadium Utama Kangar, semalam.
Skuad Perlis yang dikendalikan oleh Norizan Bakar berlepas ke Kuantan, petang semalam untuk menghadapi Pahang yang ditewaskan 2-0 dalam perlawanan pertama Selasa lalu.
Dua gol jaringan Phillemon Chipeta pada minit-9 dan Joao Bandoch pada minit-73 memberikan sedikit kelebihan kepada pasukan pelawat, namun Singa Utara tetap menganggap tempoh 90 minit malam esok bakal penentu segala-galanya.
Rata-rata pemain Perlis yang ditemui menyifatkan pertemuan malam ini umpama perlawanan akhir kerana mendahului dengan dua jaringan, bukan bermakna sudah melayakkan diri ke final.
Dalam masa yang sama, Shahidan turut mengingatkan para pemain supaya tidak lalai dan menjadikan kegagalan mereka layak ke akhir Piala Malaysia tahun 2001 dan 2003 lalu sebagai pengajaran.
``Saya pernah menyaksikan kedua-dua perlawanan separuh akhir itu ketika menentang Selangor (2001) dan MPPJ Selangor (2003). Kelebihan gol dalam perlawanan tidak bermakna sekiranya kita tewas perlawanan kedua,'' katanya.
Dalam Piala Malaysia 2001, Perlis menang selesa 3-0 ke atas Selangor dalam perlawanan pertama di Kangar, tetapi tewas 4-0 dalam perlawanan di Shah Alam, manakala bertemu MPPJ, pasukan itu tewas dengan agregat 4-2.
Beliau berkata, pasukan itu juga tidak seharusnya mengamalkan corak permainan bertahan kerana dalam bola sepak, pemain perlu menyerang dan bukan hanya mengamalkan corak bertahan.

Tiada ulasan:

Catat Ulasan